Hyvät tarinat jäävät elämään

Lahtelainen perheyritys on kuljettanut asiakkaitaan turvallisesti ja täsmällisesti jo vuodesta 1957

Perheyrityksen lyhyt historia

1957 – 1980 Pentti Ruoti, perustaja

1980 – 2000 Matti Ruoti, toimitusjohtaja

2000 – 2007 Jukka Ruoti, toimitusjohtaja

2007 – Juho Ruoti, toimitusjohtaja

Yhtiön alkuperäinen perustaja, Pentti Ruoti, ajoi päivät ja korjasi autoja yöt. Yrittäjyyden aloittaminen 50-luvulla oli raskasta työtä. Lapsille ja lapsenlapsille jäi aina Pentin sanonta mieleen: ”tullaan, kunhan vehkeet kestää!”, kun asiakas kysyi, että tuletteko hoitamaan tämän reissun. Hyvin ovat kestäneet, kun vielä yli 60-vuotta myöhemmin autot liikkuvat pitkin Suomen ja maailman teitä.

1957

1960-luvulla liukasteltiin hangessa, mutta reitillä ollaan edelleen. Pentti aloitti jo vuonna 1957 linjan Renkomäki-Lahden keskusta. Myöhemmin runko muuttui 1960-luvulla reitiksi Renkomäki – Lahden keskusta – Jalkaranta. Linja 71 oli Lahden pisin yhtäjaksoinen saman liikennöitsijän hoitama linjaliikenne, joka päättyi vasta yli 50-vuotta myöhemmin, vuonna 2014. Tämän linjan päättyessä Ruotin linjaliikenne käsitti Lahdessa linjat 71, 72 ja 73, joita hoidettiin viidellä linja-autolla.

1960

Reissu Ruoti alkoi kehittää vahvasti tilausliikennekalustoaan. Matkoja tehtiin niin ulkomaille kuin kotimaassakin useisiin eri kohteisiin. Matti Ruoti siirtyi kehittämään yrityksen tilausajokalustoa ja samassa halusi uudistaa yrityksen nimeä. Ky P. Ruoti uudistui ja yritys sai nykyisen nimensä: Reissu Ruoti.

Kuvan Scania Delta 300 oli koko Skandinavian ensimmäisen tilausliikenneauto, jossa lisävarusteina olivat siihen aikaan kodeissakin vielä harvinaiset VHS-nauhuri ja väritelevisio.

Matin nuorempi veli Pekka oli myös yritystoiminnassa vahvasti mukana, aina vuoteen 2000 saakka, jolloin Pekka möi yrityksensä osakkeet Matin perheelle. 1974 Matin vaimo Terttu sai bussikortin ja hän olikin siitä eteenpäin tuttu näky ratin takana. Terttu oli ensimmäinen naiskuljettaja yhtiössä, todennäköisesti ensimmäisten joukossa myös koko Suomessa.

1970

Uudenkarhea Scania Delta kukitettiin ja otettiin käyttöön Lahden linja-autonäyttelyssä 1987.

1980-luku oli yhtiön vahvaa kasvun aikaa. Matkat ulkomaille lisääntyivät merkittävästi, kun suomalaisten kiinnostus matkailua kohtaan kasvoi ja talous yleisesti 80-luvulla näytti hyvältä. 1985 Lahden Valmismatkat perustettiin, joka oli Markku Peltosen ja Matti Ruotin käsialaa. Valmismatkat osoitti suosionsa välittömästi, ja matkapaketit olivatkin yksi Ruotin suosituimmista tuotteista 80-luvulla, automme olivat tuttu näky koti- ja ulkomaisilla maanteillä.

1980

Vuosikymmenten kokemuksella on toteutettu myös paikallisliikennettä. Ysärillä vain autot oli pirteämmin teipattuja kuin nykyisin, vai mitä?

1990-luvulla perheen kolmas sukupolvi Jouko, Jukka ja Juho alkoivat ottaa vahvempaa roolia yrityksestä. Joukolla oli vahva kehittävä ote Lahden kaupunkiliikenteeseen, kun Jukalla taas oli iso rooli ja osaaminen tilausliikennematkojen uudistamisessa ja kehittämisessä. Juho nuorimpana opiskeli ja perehtyi vielä talon liiketoiminta-alueisiin.

1990

Sukupolvet vaihtuu, autot uudistuu ja matka jatkuu…

Perhe on aina ollut yhtiölle erittäin tärkeä. Perheenjäseniä on aina ollut kaikilla yhtiön tehtäväpaikoilla läpi vuosikymmenten, huollossa, kuljettajina, ajojärjestelyssä, myynnissä ja tietenkin johdossa.

2000-luvulla kilpailutukset ovat avanneet uusia mahdollisuuksia sekä paikallisliikenteessä että tilauspuolella ja tuottanut Ruotille kiinnostavia uusia yhteistyökumppanuuksia ja asiakkaita niin perinteisellä päijät-hämeen alueella kuin kasvavassa määrin myös pääkaupunkiseudulla.

2000